Hälsotips


Specialisten på Egenvård

www.pakvis.com



 

För stressad för att somna

Andningsövning hjälper dig till ro. Orsaken är ofta svårigheter Att somna. Det kan bero på stress och bekymmer. Sömnbristen påverkar bland annat vårt humör. Koncentration påverkas även negativt. Även immunförsvaret blir sämre om vi inte får vår välbehövliga sömn.

Ett gott råd för dig som har svårt att somna är andningsövningar. Det får hjärnan att koppa av och därmed sänks stressnivån i kroppen.

  • Ligg ner på rygg med slutna ögon
  • Lägg ena banden på magen och den andra på bröstet
  • Andas med lugna och jämna andetag så att handen som ligger på magen följer in- och utandningen, koncentrera dig på andningen.

Gör andningsövningen så länge du vill vid varje tillfälle, men se helst till att göra den varje dag. Ge inte upp om det inte fungerar de första gångerna. För den som är uppe i varv kan det ta från ett par dagar upp till flera veckor att känna av den rogivande effekten.
 

Lycka till


Skrattet
Läkare har i alla tider känt till att skratt kan hela. De flesta inser också att det är sant. Alla som skrattat riktigt hejdlöst någon gång, vet hur skön man känner sig efteråt. Ändå är det ibland så svårt att släppa loss skrattet. Låta den där lite pirrande känslan ta över. Tillåta bubblet att få herraväldet. För efter det goda skrattet kommer tillfredsställelsen, även om man då kanske redan glömt varför man började skratta...


Ett gott skratt förlänger livet

Detta är inte bara ett talesätt, utan även vetenskapligt bevisat. I själva verket så förhindrar skratt sjukdomar.

När syre omsätts i kroppen så bildas fria radikaler. De är livsfarliga ämnen, som är med och orsakar en hel rad sjukdomar som till exempel cancer, diabetes, reumatism, Alzheimer, grå starr osv. Skratt hämmar de fria radikalernas verkan. Forskning visar på att antalet immunceller ökar och att de dessutom blir mer aktiva när vi skrattar. Forskare har också upptäckt att det faktiskt finns direkta förbindelser mellan hjärnan och immunsystemet.

Skratt utlöser endorfiner. Endorfinernas effekt påminner om morfinets.

Skratt ger reaktion i flera av kroppens hormonproducerande körtlar. Reaktioner i hypotalamus och hypofys ger högre halter av katekolaminer som i sin tur stimulerar utsöndringen av adrenalin, noradrenalin och även hjärnans produktion av endorfiner. Adrenalin och noradrenalin gör att hjärtat slår snabbare, att blodet cirkulerar fortare och andningen och syreupptagningen blir effektivare. Endorfinerna brukar kallas kroppens eget knark. De ger lustkänslor och smärtlindring.

Skratt lugnande

Vid ett riktigt bra skratt kan ansiktsmusklerna spännas så att hela ansiktet blir blått. Musklerna runt ögonen dras samman så att tårarna börjar rinna och stämbanden dras samman så att tårarna börjar rinna och stämbanden dras ihop så att man inte får fram ett ljud. Under skrattet spänns en hel rad muskler, övriga - som inte används - slappnar i stället av. Det är därför som små barn ibland kan ramla omkull av skratt. Efter ett rungande skratt ger anspänningen motsvarande avslappning. Därför är skratt faktiskt lugnande. För att kunna kratta måste man också våga släppa efter.


Skratt är en medicin som inte kan överdoseras

Skulle ett läkemedelsföretag hitta ett ämne som hade motsvarande effekter som skrattet har - att hela och läka utan biverkningar - skulle de troligtvis omgående ta världspatent och bli världsledande inom sitt område.


Skratt hämmar stress

Den stress som vi ofta utsätter oss för verkar nedbrytande på kroppen. Det finns många sätt att bryta ett stressbeteende. Att ge sig tid att skratta är en av möjligheterna. Tillväxthormon och endorfin ökar vid skratt och så även känslan av välbefinnande.


Att skratta är att våga

Den som skrattar visar prov på mod. Att skratta, liksom att gråta eller att visa andra starka känslor, är att blotta sig. Många hämmas av egen blygsel eller av en icke tillåtande atmosfär. Att skratta "fel" kan ge prestigeförluster, men oftast är effekten motsatt. Den som visar sig modig, uppskattas nästan alltid av en medveten omgivning.